Olejomalba vs malba akrylem

Malování je jedinečný a expresivní způsob vyjádření kreativity, je prostředkem k vyjádření vlastního “já” a emocí, má terapeutické účinky, umí definovat myšlenky a postoje a také umí vyprávět příběhy. K malování se používají nejčastěji barvy. My si dnes povíme rozdíly mezi akrylovou malbou a olejomalbou, které si jsou na první pohled velmi podobné. Přesto malování s akrylovými barvami a olejovými barvami jsou dvě zcela odlišné techniky malby, které vyžadují různé postupy a přístupy. Dnes si shrneme několik základních informací o tom, jak používat tyto dva druhy barvev.

akryl
Malování akrylovými barvami

Akrylová barva je vodou ředitelná barva a je velmi oblíbeným médiem. K malbě akrylovými barvami potřebujete akrylové barvy, vodu, papírové utěrky, vhodné štětce (na akrylovou malbu úplně stačí kvalitní nylonové štětce) a ideálně nějakou podložku na stůl, abyste neušpinili pracovní místo či malířský stojan. Akrylové barvy mohou být použity na různých podkladech, včetně malířského plátna, papíru, dřeva, kamene, plastu, textilu a dalších materiálech. Akrylová barva nejlépe drží na porézním materiálu. 

Před samotným malováním je vhodnější nanést základní nátěr na podklad, aby se zlepšila přilnavost následné vrstvy barvy a prodloužila životnost obrázku. Akrylové barvy rychle schnou, což znamená, že se musí malovat v rychlejším tempu, ale můžete pracovat také postupně a přidávat další vrstvy už k zaschnuté vrstvě. Tyto barvy se lehce opravují, protože perfektně kryjí. Ke zpomalení schnutí akrylových barev se používají tekuté retardery, a to zejména v případech, kdy je rychlé schnutí nežádoucí (další triky a tipy najdete zde). 

Po dokončení a i v průběhu malby je nutné mýt štětce vodou či je odkládat do připravené nádoby s vodou. Jakmile by barva na štětci zaschla, byly by štětce zničeny. Akrylová barva, ač je vodou ředitelná, je po zaschnutí voděodolná. 

Akrylové barvy jsou krycí barvy, jenž je možné vzájemně míchat na paletě či přímo na plátně. Akrylová barva se hodí na experimentování s různými texturami a efekty, tyto barvy se používají na tzv. litý akryl, je možné s nimi špachtlovat či klasicky malovat štětci. 

akrylový pouring

Je dobré mít kvalitní akrylové barvy, ty poznáte podle jejich kryvosti, struktury a pigmentace. Na trhu existuje velké množství akrylových barev a ne všechny mají ty správné parametry a kvalitu pro uspokojivou malbu. 

Akrylové barvy sice nemají tak živé pigmenty jako mají barvy olejové, zároveň také akrylové barvy po zaschnutí lehce ztmavnou, tak je nutné s tímto během malby počítat a brát to jako přednost. Akrylová malba má hodně fanoušků a je opravdu hodně populární zejména pro malíře kamínků, kteří s touto barvou umí doslova zázraky. 

kamínek akrylem_1

 

Malování olejovými barvami

Olejové barvy patří mezi tradiční, oblíbené a rozšířené médium mezi umělci. Umožňují umělcům pracovat s bohatými a sytými barvami. Základem olejových barev jsou pigmenty smíchané s olejem, obvykle lněným nebo konopným. To znamená, že i k ředění těchto barev se musí používat olejová ředidla, nejčastěji se používá terpentýn či lněný olej. Tyto ředidla se také používají k čištění štětců od olejových barev. Olejové barvy jsou hodně pigmentované a k malování stačí opravdu jen malé množství (záleží na velikosti obrazu), někdy se používá jen samotná barva, někdy se lehce ředí. 

Pro olejomalbu se často používá plátno, dřevo či jiné pevné povrchy (např. sololitové desky), které jsou předem opatřeny základními nátěry (tzn. natřeny šepsem, obroušeny a opět přetřeny základním nátěrem). Deska by měla být dokonale hladká, lepé se s ní pak pracuje a barva na hladké desce také lépe schne. Příprava plátna pro olejomalbu je také velmi důležitá. Obraz je nutné si předkreslit (děláme-li realistický obraz), následně tuto kresbu zafixovat vrstvou ideálně tónované akrylové barvy, která dodá výsledné malbě stínovaný nádech. Olejové barvy jsou více průhledné než akrylové, takže se dá podmalby využít ve prospěch výsledné podoby obrazu. Akrylová barva se však může použít jen jako podmalba, jinak se s olejomalbou kombinovat nedá vzhledem k vlastnostem olejových barev. 

Olejové barvy, oproti akrylovým barvám, které schnou na vzduchu ihned, schnou velmi pomalu. Schnutí dokonce závisí na konkrétním odstínu či na značce výrobce barev. Pomalé schnutí barev lze v malbě velmi dobře využít, díky tomu jdou barvy výborně míchat a můžete dosáhnout téměř neviditelných barevných přechodů. Olejomalba se proto často používá na realistickou a hyperrealistickou malbu. Schnutí barev je v řádech měsíců až let (kdy dochází k úplnému zaschnutí barev). 

olejomalba

S olejovou barvou se může malovat např. stylem alla prima, což znamená, že se obraz dokončí během jedné relace, aniž by se čekalo na proschnutí některých vrstev. Často se také maluje po vrstvách, které se nechávají pár dní “zaschnout”, aby se tolik nemíchaly s jinými odstíny a obraz získal více na hloubce. V olejomalbě se také používá často lazurování, kdy se velmi tenké až průsvitně tónované vrstvy dávají na základní proschnutou malbu a opět prohlubují a zvýrazňují hloubku a intenzitu odstínů. Další technikou je tzv. dry brush, v překladu suchý štětec, kdy se maluje obraz jen za pomoci velmi malého množství barvy a téměř suchého štětce. Díky pomalému schnutí barev mají umělci více času na práci s detaily a na dosažení požadovaného efektu. 

Olejové barvy lze míchat přímo na paletě ale i, díky jejich živosti, také rovnou na plátně, což dává umělcům možnost neustále experimentovat s barvami a odstíny na obraze. 

Olejomalba je umění, jenž vyžaduje trpělivost, dovednost, znalost barev a kreativitu, přičemž každý umělec přináší do své práce svůj jedinečný styl a přístup. 

 olejomalba (2)

Obě techniky, jak akrylová malba, tak olejomalba, mají své vlastní výhody i omezení. Volba mezi nimi závisí na preferencích a požadavcích umělce.

Váš tým Malovaného kamínku