Seriál akrylové barvy : 9. díl - Technika špachtle a barevné přechody

Dnešní díl je věnovaný malbě špachtlí a zmíníme se také o barevných přechodech

Barevné přechody a stínování tvoří alfa omegu v malbě, udávají styl celému uměleckému dílu a jsou rukopisem umělce. Jedná se ale o velmi obsáhle téma a protože náš seriál je věnovaný akrylu a jeho technikám, tak ho zde dotkneme jen letmo. Jak jsem už jednou v našem seriálu zmínila: malování je hra barev, světla a stínů. V malbě bychom měli vnímat valéry, což je tónové odstupňování intenzity barvy od nejtmavší po nejjasnější dle pomyslného světelného zdroje. Můžete si zkusit takový valér sami namíchat ze dvou barev, abyste lépe cítili tónové odstupňování. Vytvořte si 8 okének: do prvního dejte vybranou barvu (třeba modrou nebo červenou) a do posledního druhou vybranou barvu (ideální je pro začátek bílá). Následně 6 zbylých okének odtónujte, aby od nejtmavší barvy navazovaly plynule na nejsvětlejší. 

valéryZpůsobů, jakými lze tvořit barevné přechody a stínování, je mnoho. Můžete ve svém díle dělat přechody nenásilné a hodně jemné, můžete přechody dělat více viditelné a přiznané. Takové jsou často vidět u práce se špachtlí, které je věnován tento díl.

obrázek špachtlíMalování špachtlí, tzv. “špachtlování”, je oblíbená technika hlavně pro abstraktní malbu, je pro ni typická nahodilost a tvůrčí volnost. Pomocí špachtle se nanáší na plátno hutnější hmota např.: různé strukturovací pasty a akrylová či olejová barva. Malba špachtlí je hodně specifická, vytváří plochou strukturu a zajímavé barevné efekty. Špachtlí je několik druhů, mají různé velikosti, tvary, šířky a délky. Špachtle se také používá k míchání barevných odstínů na malířské paletě

S malířskou špachtlí je možné malovat poměrně věrně, přesto není tak jemná jako štětec, a proto ji řadíme spíše k nástrojům pro abstrakci. Špachtlování je svižná a živelná malba v náznacích. Začíná se vždy většími barevnými plochami a když je plátno pokryto barvou, postupně se špachtlí doplňují detaily. Můžete špachtli také kombinovat se štětcem a samozřejmě můžete špachtlování kombinovat s jinými technikami. Důležité je, aby byla barva stále “živá” - mokrá a tvárná, aby se dala míchat přímo na obraze. Kvůli tomu by mělo být dílo rychle vytvořeno. Pokud používáte akrylovou barvu a plánujete větší obraz, tak doporučujeme využít medium, aby se doba schnutí trochu prodloužila. 

Je dobré mít předem připravené barevné odstíny, rozmyslet si, kam se nanesou, a pak rychlými tahy plošně nanést barvu na plátno, dokud není obraz hotový. K malbě se dají použít i hrany špachtle, které vytváří kontrastní ostré linky k barevným plochám. Abstraktní díla většinou vyniknou, když od nich poodstoupíte. Pohled zblízka je většinou jen jako změť barevných přechodů. Špachtlí mohou vzniknout krásné poutavé obrazy s příběhem, ale i úchvatná abstraktní díla plná emocí a tužeb. 

Video k tomuto dílu najdete zde: 

Příští díl bude už poslední a ukážeme si litý akryl. 

Krásné dny přeje tým Malovaného kamínku!